donderdag 29 maart 2012

Time management is zeg maar echt niet mijn ding...

En daar zit ik dan. Het eerste wat ik doe, zoals iedere dag, is mijn laptop openen en aanzetten. Ik zet vervolgens de Senseo aan, want zonder koffie gaat het niet. De eerste echte dag dat ik vanuit huis mag gaan werken. Spannend zeg. Maar ook heel gewoon. Ik zit op mijn eigen bank en ik typ...

Ah, de Senseo is opgewarmd. Behoedzaam kies ik één van mijn bonte koffiekopjes uit. Dit neemt heel nauw. Hoe staat mijn hoofd? In welke flow zit ik? Welke kleur hoort daarbij? Het wordt de blauwe, met het vogeltje. Lekker vrolijk. Ik druk op het knopje voor één kopje en daar pruttelt mijn machine al. Dat vertrouwde geluid en de bijbehorende geur die vrijkomt: hemels!

Met mijn koffie neem ik weer plaats op de bank. Waar begin ik vandaag? Administratie? Hmmm. Social media? Altijd gezellig, maar stiekem ook zo tijdrovend. Voor ik het weet is het dan dadelijk 12 uur en heb ik alleen nog maar genetwerkt. Wel belangrijk natuurlijk, maar nee, toch eerst iets anders. Webwinkel aanpakken dan maar. Ik open de beheersomgeving en ga aan de slag. Nieuwe teksten, nieuwe artikelen, nieuwe foto's. En ja, nu die dan in de winkel staan, moeten die toch wel op Facebook en Twitter. Dat is belangrijke marketing!

En voor ik het weet is het weer 11 uur... Hmm, dat thuiswerken is zo makkelijk nog niet. Maar vanaf volgende week ga ik het heel anders aanpakken. Ik ga werken met mijn agenda. Ik plan gewoon alle klussen in die ik wil doen en die werk ik stuk voor stuk af. Geen afleidingen, gewoon gestructureerd aan de slag gaan. En als het klaar is, is er tijd voor leuke dingen. Als ik dan ook tussendoor mijn huishouden inplan, dan heb ik dat ook nog erbij gedaan. Nou, opgelost.!Ik wist wel dat het makkelijk was.


Tenminste, zo klinkt het. Maar waarom zijn al mijn pogingen tot time-management en structuur aanbrengen in het verleden dan zo hopeloos mislukt? Waarom kan ik mijn concentratie nooit goed bij één opdracht houden. Waarom reageer ik op iedere prikkel die voorbij komt en vergeet ik alle  goede voornemens van de dag? Waarom kan ik niet wat anderen zo ogenschijnlijk makkelijk afgaat?

Dit wordt toch moeilijker dan ik dacht. Ja, van huis uit werken geeft veel voordelen: eigen tijd indelen, werken combineren met zorg en huishouden, werken aan mijn eigen passie. Maar je moet er wel een hoop discipline voor opbrengen. En dat is nu eenmaal niet mijn sterkste punt.

Maar het zal me lukken. Ik wil dit zo graag. Ik heb nu een dikke maand de tijd gekregen om mijn eigen schrijverscarrière en mijn eigen webwinkel professioneel aan te pakken. En dat ga ik dus ook doen. Stap voor stap, al lopen die stappen soms gewoon een beetje door elkaar. Ik ben geen lijstjesafwerker, ik ben een impulsieve, creatieve geest die moet werken op ingevingen. Want al zat ik zojuist toch weer 2 uur op social media, ik heb er wel een sollicitatie mee gedaan, een afspraak gemaakt en mijn webwinkel gepromoot. Nu moet ik alsnog die administratie aanpakken, maar dat leg ik me dan, na dit schrijven, toch maar even op. Ach, uit ervaring weet ik dat het zo klaar is en dat het ook enorm opgeruimd voelt. Makkie dus!

Ik ga mezelf niet in een keurslijf of in een bepaald stramien duwen. Ik ga met de 'flow', ik creëer, reageer en fantaseer. En wie weet, misschien inspireer ik ook! Het is in ieder geval 'mijn ding'. Ik zet mezelf nog maar even een bakkie en ga dan aan die administratie. En, oh ja, aankleden en opfrissen doen we daarna wel.

1 opmerking:

  1. Heel herkenbaar!! Leuk om te lezen en succes natuurlijk. Groetjes Lodi (@mamaklimmertje)

    BeantwoordenVerwijderen