maandag 26 maart 2012

Over kerkblaadjes, respect en lentebloemen

Geachte kerkblaadjesbezorger,

In tijden van economische onzekerheid, het aanstaande einde van de wereld en uw zichtbaar afnemende gezondheid, is het heel begrijpelijk dat u houvast zoekt en vindt in religie. U bent niet meer de jongste en bezoekt waarschijnlijk al decennia lang de kerk, misschien zelfs meerdere keren per week. Ik heb daar veel respect voor. En dat u zich nog extra actief maakt om het woord van uw Heer te verspreiden door de kerkblaadjes in uw wijk te bezorgen is echt bewonderenswaardig. Dat u hierbij zo vol ambitie zit dat u mijn NEE-NEE sticker al zeven jaar stelselmatig negeert heb ik inmiddels op de koop toe genomen. Ik lach erom, en ach, u bent nu eenmaal fanatiek en wie weet lees ik het toch eens een keer, toch?

Vandaag had u wellicht de lente in uw bol. Of u was de draad gewoon even kwijt door die verwarrende zomertijd. Of was het omdat uw ronde er bijna op zat en dacht u vast aan de koffie met het koekje dat dadelijk voor u zou zijn? Hoe dan ook; bij het naderen van mijn brievenbus zag u daar ineens uw 'Verlossing'. Als in een roes, schreide u in een rechte lijn, zonder omwegen, naar de brievenbus om uw laatste blaadje kwijt te kunnen. En voor u het wist zat u achter uw welverdiende kopje koffie. Ik zag het gebeuren en ben er nog perplex door.

Waarschijnlijk vraagt u zich nu - de koffie is al op - nog steeds af hoe u ineens zo snel thuis was. Nou, waarde kerkblaadjesbezorger, laat mij u daaruit dan verlossen. Dat Jezus over water kon lopen was natuurlijk een wonder en nog handig ook, want hij liet geen voetsporen na. U echter, deed dat wel, toen u in een rechte lijn, zonder blikken of blozen, dwars door mijn voortuin liep, totaal blind voor de oprit die daar toch al jaren ligt.

Echt, ik begrijp dat het lopen u steeds moeilijker afgaat en dat de juiste weg vier extra meters van u vraagt. En ik heb respect voor uw inzet, toewijding en uw moeite. Maar uw geestelijk voorbeeld heeft u volgens mij toch echt geleerd om respect te tonen voor andermans bezittingen en voor al wat groeit en bloeit? Kunt u de volgende keer dan een beetje respect opbrengen voor mijn tuinafscheiding en voor mijn opbloeiende lenteperkjes?

Ik dank u vriendelijk!

Hoogachtend,


Die mevrouw van nummer 4, ja, die met die NEE-NEE sticker

4 opmerkingen:

  1. Daar hou ik wel van: kleine prikjes, fijne humor, en echt veel respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig! Leuk geschreven.. #realeren

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Humor! Maar je hebt een draak van een reactiesysteem. #realeren: fix it!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt waar? Heb ik nog niet eerder gehoord? Ik zal er eens naar kijken!

    Bedankt voor de reacties!

    BeantwoordenVerwijderen