dinsdag 10 april 2012

Over sfeer, sparen en volgzaamheid

Beste supermarkt-marketeer,

De tijd van Kerstmis is nog maar net voorbij, of de Pasen is al weer aangebroken. Voor u, als sfeer- en belevingsmaker, weer een hele klus om al die ideeën, al die recepten, levensmiddelen, producten en aankleding te bedenken en uit te voeren. Waar uw baan aanvankelijk vooral de merkbeleving en de decembermaand omvatte, daar mag u nu het gehele jaar door aan de slag om werkelijk bij iedere gebeurtenis die Nederland bezighoudt, ideeën uit uw mouw te schudden.

U heeft het er maar druk mee. Als het aan u lag, hield u het natuurlijk ook gewoon bij de reclames en de sfeer in de winkel. Misschien vindt u die hele december-heisa zelfs al te veel, maar ja, u kunt moeilijk níet mee doen. En nu moet u dus ook al uitpakken met winterpret (geen sneeuw gezien...), Oud&Nieuw, carnaval, de start van de lente, Pasen, Koninginnedag (oranje!), Pinksteren (u verzint vast iets), de start van het zomerseizoen (dit jaar zelf mét voetbal!), in augustus al weer de pepernoten, herfst-guurheid, Halloween én Sint-Maarten en Sint-Nicolaas. En dan vergeet ik nog al die tussendooracties, van sparen voor kortingen in pretparken, tot sparen voor glazen, knuffels, voetbalplaatjes, knikkers en natuurlijk de ‘massaal-inslaan-weken’.


Ik beken, ook ik laat me wel eens verleiden tot het sparen van punten of de aankoop van levensmiddelen en producten waarvan ú bedacht heeft dat ík echt niet zonder kan. En daarom heb ook ik dit afgelopen Paasweekend gegeten aan een tafel, bekleed met paaskleed, paasservetjes en bij ieder bord een prullerig nestje met kuikentjes. Ook ik had natuurlijk wat chocolade-eieren in huis voor de kids en er gingen bij het ontbijt broodjes in de oven. Maar ik heb me kunnen inhouden voor wat betreft de brunch, de borrel, de maaltijd en de snacks. Sterker nog, ik doe daar gewoon niet aan mee. Ik trek niet mijn beste goed aan en heb geen paastakken in huis. We zoeken wel eieren in de tuin, maar daar houdt voor ons het hele paasvieren wel op.


In Limburg zijn dit zelfs carnavalseieren


Tsja, need I say more?
Beste supermarkt-marketeer, kunt u mij uitleggen waarom wij met Pasen massaal aan de hardgekookte, bontgekleurde (die ik kennelijk niet meer zelf mag verven), dan wel chocolade eieren moeten? En waar komt die paashaas eigenlijk vandaan en wat voegt hij, behalve veel chocoladeplezier, toe? Wie heeft besloten dat tiramisu een hip paastoetje is en verse vruchtensappen niet mogen ontbreken aan de paastafel? Wat houdt Pasen eigenlijk in?



Ik benijd u niet hoor. Voor heel Nederland keer op keer moeten bedenken wat het nodig heeft, wat het wil en waar het niet onder uit kan. U heeft geluk dat veel mensen volgzame consumenten zijn die niet voor elkaar onder willen doen. En dat maakt u meteen weer belangrijk, want doordat de klanten het toch wel kopen, wil uw baas dat u steeds meer, groter, duurder en gekker verzint. Dus ach, dan doet u het maar weer, toch?

Nou, beste supermarkt-marketeer, voor mij hoeft u het niet meer te doen. Ik blijf met Kerst en Pasen en al die andere dagen gewoon lekker mezelf. Ik zoek de gezelligheid en de zingeving in mijn eigen gezin, en niet in úw concept. Maar daarin ben ik waarschijnlijk gewoon geen gemiddelde Nederlander. Ik hou van Holland, maar niet van de doen-wat-iedereen-doet-mentaliteit. En waar blijft trouwens in deze dagen de doe-maar-gewoon-mentaliteit? Ik begrijp het soms niet meer.

Succes met al uw ideeën voor de rest van dit jaar, beste supermarkt-marketeer.



Groeten van de ongemiddelde Nederlander

Geen opmerkingen:

Een reactie posten