maandag 21 mei 2012

Over pleintjes, politiemacht en ongewenst onkruid

Beste overtreder,

Gisteren zag ik u, in volle glorie tijdens uw overtreedpraktijken, op televisie bij SBS6’ Overtreders. U was dronken en u zou natuurlijk moeten weten dat u dan niet zomaar, midden op een uitgaansplein, op de grond mag gaan zitten. Dat de politieagenten u hierover aanspraken is dus niet meer dan logisch, zou ik u willen zeggen. Ze waren nog wel zo duidelijk: “U mag hier niet op de grond zitten.”

Maar u wilde niet luisteren. Sterker nog, binnen een half uur na de eerste waarschuwing zat u weer midden op het plein. En u deed er nog een schepje bovenop: bij het naderen van de agenten ging u liggen op het plein, líggen! Dat was de druppel voor de inmiddels zes man en vrouw sterke politiemacht. Zomaar midden op straat gaan liggen, het is een grof schandaal. De politiedame merkte dan ook op: “Hier heb ik toch geen zin in!”


Uiteindelijk hadden ze zes politiemensen en twee agenten te paard nodig om u van de straat op te pikken en in een arrestantenbus te zetten. U verweerde u niet en waarom ook? U had toch slechts op de grond gezeten? En och, u was te dronken. De voice-over van het televisieprogramma onderstreepte dat nog even: “De man is opgepakt wegens openbare dronkenschap en moet een nachtje in de cel doorbrengen.” “Oh,” dacht ik, “is hij opgepakt wegens dronkenschap? Ik dacht omdat hij op de grond zat, dat zeiden ze toch steeds? Hmm, ik zal wel niet hebben opgelet.”


Deze man deed mee aan een zwaai-protest; schandalig!
Uw collega overtreder was al minstens zo schandalig. Hij was in het centrum op een feestje bij iemand thuis. Tijdens dat feestje werd er flink herrie geschopt, zodat de politie werd ingeschakeld. Deze sommeerde alle aanwezigen om direct het pand te verlaten, zodat de ruzie gesust kon worden. Uw collega overtreder kwam er buiten achter dat hij nog iets in het appartement had achtergelaten. Het zal wel zoiets als een telefoon of een portemonnee geweest zijn. Hij wilde in ieder geval graag nog even naar binnen om het te pakken. Maar de politie was toch al duidelijk geweest: hij mocht niet meer naar binnen, PUNT. Hij werd zelfs verzocht het plein te verlaten en te vertrekken. Dat wilde hij niet, hij wilde in de buurt van zijn “eigendom” blijven. Stom natuurlijk. Toen hij de politieagent confronteerde dat deze waarschijnlijk hetzelfde zou hebben gedaan, werd het de agent te veel. Wat dacht uw collega overtreder wel? Ook hij werd door meerdere agenten in een arrestantenbus gezet voor een nachtje cel. Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk waarom, maar hij bleef er uiterst kalm en rustig onder. Toch wel knap.

Beste overtreder, begrijpt u dan niet dat de politie zich veel te druk moet maken om mensen zoals u? Dat als u door agenten gevraagd wordt om ergens anders te gaan zitten dat ze daar dan mee bedoelen dat ze geen zin hebben om u te arresteren wegens openbare dronkenschap? Dan zouden ze namelijk het hele plein moeten inladen. U had dus maar beter gewoon weggelopen, omdat het zoveel logischer is om ergens anders openbaar dronken te zijn. Dat ze u dan zeggen dat u niet op de grond mag gaan zitten is slechts een vage manier van uitdrukken, zodat ze het later altijd nog anders kunnen uitleggen.


En uw collega kon toch ook wel begrijpen dat hij zou worden gearresteerd omdat hij niet weg wilde lopen van het plein?


Waarde agenten uit het programma Overtreders,

Kunt u hier ook tegen optreden?
Jullie hebben je weer kranig geweerd hoor, in het programma gisteravond. Het was niet de eerste keer dat ik er naar keek en ik ben iedere keer weer verbijsterd hoe een scherp oog u heeft voor overtredingen van belang. Ik zou u willen vragen vannacht bij mijn tuin te posten om iedere buurkat die zich op mijn erf waagt, en ieder ongewenst onkruid direct rechtsomkeert te sommeren. Ik waarschuw u, het zijn hardnekkige overtreders. Misschien moet u maar met z’n vieren komen.



Beste politiemensen,


Laat ik het zelf toch maar even helder en zonder vreemde omwegen of er-omheen-praterij aan u vragen: vindt u zich nu heel flink en belangrijk omdat u juist déze mensen die avond in de cel heeft gestopt? Waren juist déze mensen zo gevaarlijk voor de samenleving dat ze beter van de straat gehaald moesten worden? Met man en macht, en paard en mountainbike? En was het nu echt zo belangrijk daar een filmploeg bij te halen om aan heel Nederland te kunnen laten zien hoe goed u optreedt tegen ‘ernstige overtreders’? En dat ze niet aldoor naar u luisterden beaam ik, maar luisterde u ook steeds goed naar de ‘overtreders’?


Ik dank u.


Gegroet,



Een nog altijd verbijsterde burger (die in haar studententijd echt wel eens dronken op een pleintje heeft gezeten, oeps...).






Geen opmerkingen:

Een reactie posten