De tijd van Kerstmis is nog maar net voorbij, of de Pasen
is al weer aangebroken. Voor u, als sfeer- en belevingsmaker, weer een hele
klus om al die ideeën, al die recepten, levensmiddelen, producten en aankleding
te bedenken en uit te voeren. Waar uw baan aanvankelijk vooral de merkbeleving
en de decembermaand omvatte, daar mag u nu het gehele jaar door aan de slag om
werkelijk bij iedere gebeurtenis die Nederland bezighoudt, ideeën uit uw mouw
te schudden.
U heeft het er maar druk mee. Als het aan u lag, hield u
het natuurlijk ook gewoon bij de reclames en de sfeer in de winkel. Misschien
vindt u die hele december-heisa zelfs al te veel, maar ja, u kunt moeilijk níet
mee doen. En nu moet u dus ook al uitpakken met winterpret (geen sneeuw
gezien...), Oud&Nieuw, carnaval, de start van de lente, Pasen, Koninginnedag
(oranje!), Pinksteren (u verzint vast iets), de start van het zomerseizoen (dit
jaar zelf mét voetbal!), in augustus al weer de pepernoten, herfst-guurheid,
Halloween én Sint-Maarten en Sint-Nicolaas. En dan vergeet ik nog al die
tussendooracties, van sparen voor kortingen in pretparken, tot sparen voor
glazen, knuffels, voetbalplaatjes, knikkers en natuurlijk de ‘massaal-inslaan-weken’.
Ik beken, ook ik laat me wel eens verleiden tot het
sparen van punten of de aankoop van levensmiddelen en producten waarvan ú bedacht
heeft dat ík echt niet zonder kan. En daarom heb ook ik dit afgelopen
Paasweekend gegeten aan een tafel, bekleed met paaskleed, paasservetjes en bij
ieder bord een prullerig nestje met kuikentjes. Ook ik had natuurlijk wat
chocolade-eieren in huis voor de kids en er gingen bij het ontbijt broodjes in
de oven. Maar ik heb me kunnen inhouden voor wat betreft de brunch, de borrel,
de maaltijd en de snacks. Sterker nog, ik doe daar gewoon niet aan mee. Ik trek
niet mijn beste goed aan en heb geen paastakken in huis. We zoeken wel eieren
in de tuin, maar daar houdt voor ons het hele paasvieren wel op.
![]() |
In Limburg zijn dit zelfs carnavalseieren |
![]() |
Tsja, need I say more? |
Ik benijd u niet hoor. Voor heel Nederland keer op keer
moeten bedenken wat het nodig heeft, wat het wil en waar het niet onder uit kan.
U heeft geluk dat veel mensen volgzame consumenten zijn die niet voor elkaar
onder willen doen. En dat maakt u meteen weer belangrijk, want doordat de
klanten het toch wel kopen, wil uw baas dat u steeds meer, groter, duurder en
gekker verzint. Dus ach, dan doet u het maar weer, toch?
Nou, beste supermarkt-marketeer, voor mij hoeft u het
niet meer te doen. Ik blijf met Kerst en Pasen en al die andere dagen gewoon
lekker mezelf. Ik zoek de gezelligheid en de zingeving in mijn eigen gezin, en
niet in úw concept. Maar daarin ben ik waarschijnlijk gewoon geen gemiddelde
Nederlander. Ik hou van Holland, maar niet van de
doen-wat-iedereen-doet-mentaliteit. En waar blijft trouwens in deze dagen de
doe-maar-gewoon-mentaliteit? Ik begrijp het soms niet meer.
Succes met al uw ideeën voor de rest van dit jaar, beste
supermarkt-marketeer.
Groeten van de ongemiddelde Nederlander
Geen opmerkingen:
Een reactie posten